Örebrodöserna — UNIKUM

UNIKUM Rödlistade arter, kuddar och unika bilder i fritt broderi

Örebrodöserna är en lokalgrupp i den riksomfattande föreningen Täcklebo broderiakademi, BRAK. Lokalgruppen firade 20-årsjubileum i september 2023.
Vad är då ”fritt broderi”?

Jo, den som ska brodera tecknar eller målar själv upp sitt mönster. Med hjälp av olika broderitekniker växer sedan motivet fram som en unik bild. Det är en mängd olika sorters stygn som används, några vanliga är till exempel stjälkstygn, kedjestygn och efterstygn.

Täcklebo broderiakademi är, skriver de på sin hemsida, en förening som arbetar för att visa broderiets möjligheter som konstnärligt uttrycksmedel och för att stärka samhörigheten mellan oss som broderar. Föreningen vill främja intresset för fritt broderi, och alla som har ett lustfyllt intresse för broderi”.